Disclaimer – Juridische informatie – duurzaamheidsbeleid – Remuneratiebeleid

1. DisclaimerPrivacyverklaringCookiebeleidBemiddelingsdienstWetgeving MiFIDDuurzaamheidsbeleidRemuneratiebeleid
Deze website wordt beheerd door Archer Consulting BV (Webassur.be) voor Kantoor JSD HEYLEN erkend onder FSMA toelating: 0854.936.818 hierna genoemd Kantoor JSD HEYLEN en heeft tot doel de bezoeker ervan informatie te verstrekken over de diensten die wij – Kantoor JSD HEYLEN – aanbieden als onafhankelijk verzekeringstussenpersoon.

De inhoud ervan wordt in samenwerking met allerlei partners geproduceerd. De informatie op deze website heeft niet het verstrekken van advies als doel, met inbegrip van het financieel, fiscaal, boekhoudkundig of juridisch advies. Voor nog meer precieze informatie nodigen wij u uit zich tot ons kantoor te wenden.

De verstrekte informatie zal pas een aanbod uitmaken, indien dit uitdrukkelijk wordt bedongen en vermeld. De website wordt naar best vermogen en op regelmatige tijdstippen bijgewerkt. Kantoor JSD HEYLEN geeft echter geen garanties wat betreft de actualiteit, correctheid, volledigheid of geschiktheid voor een bepaald doel van de informatie, de gegevens, de publicaties op deze website of de websites waarnaar zij een link leggen of de betrouwbaarheid of de eerbaarheid van hun bronnen. Kantoor JSD HEYLEN kan voor schade die het gevolg is van de toegang tot, de consultatie of het gebruik van de informatie, gegevens, webpagina’s en publicaties op deze website, of via het gebruik van interactieve toepassingen, alleen aansprakelijk gesteld worden in geval van opzet of zware fout. De informatie, webpagina’s, publicaties en gegevens op deze website worden beschermd door intellectuele eigendomsrechten, die toebehoren aan Archer Consulting BV (Webassur.be) of Kantoor JSD HEYLEN. Zonder de uitdrukkelijke, voorafgaande, schriftelijke toestemming van Archer Consulting BV is het niet toegelaten de informatie en dit materiaal te verspreiden, te reproduceren, te verkopen, of over te dragen in gelijk welke vorm en met gelijk welke middelen.

De dienst- en productinformatie die Kantoor JSD HEYLEN verstrekt via deze website wordt beheerst door de regels van het Belgische recht waaraan zij onderworpen zijn. De intellectuele eigendomsrechten op de informatie, publicaties en gegevens verstrekt op deze website komen toe aan Kantoor JSD HEYLEN hetzij aan met hen verbonden entiteiten of aan derden. Voor onze dienstverlening is ons kantoor afhankelijk van de informatie die u ons verstrekt. Daarom is het belangrijk dat u ons juiste en volledige informatie aanlevert. Wanneer u ons kantoor onjuiste of onvolledige informatie bezorgt, kan Kantoor JSD HEYLEN niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen hiervan. Deze website richt zich enkel tot Belgische ingezetenen.

De website en al zijn gevolgen zijn beheerst door het Belgische recht. Enkel de Belgische rechtsmachten zijn bevoegd om kennis te nemen van enig geschil m.b.t. de website, zijn inhoud en zijn gevolgen.

Privacy verklaring

    • Contactgegevens: Kantoor JSD HEYLEN
    • Adres maatschappelijk zetel: Tervuursesteenweg 257 – 1981 Hofstade (Zemst)
    • Telefoon: 015/61.66.98
    • E-mail: info@jsdheylen.be

Verzekeringsmakelaar, ingeschreven in het FSMA register met Ond nr 0854.936.818 Kantoor JSD HEYLEN (verder kantoor) neemt uw rechten bij gegevensverwerking ernstig. In dit beleidsdocument lichten wij toe hoe wij uw persoonsgegevens verzamelen, verwerken en gebruiken. Ze vormt het algemene beleid van het kantoor op het vlak van gegevensverwerking conform de toepasselijke wetgeving waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR).

Als verzekeringsmakelaar vervult het kantoor mogelijk een dubbele rol op het vlak van gegevensverwerking. In dat geval zijn we zowel verwerkingsverantwoordelijke als verwerker. De rol van verwerkingsverantwoordelijke nemen wij op als we gegevens verwerken in eigen naam en voor eigen rekening. Daarnaast vervullen wij, ten behoeve van de maatschappijen, ook de rol van verwerker. Dat betekent dat wij ook persoonsgegevens verzamelen en verwerken voor de verzekeringsmaatschappijen met wie wij samenwerken en van wie wij producten aan u voorstellen en aanbieden. In deze verklaring gaan we enkel dieper in op de verwerking van uw gegevens als verwerkingsverantwoordelijke.

Verwerkingsverantwoordelijke De verantwoordelijke voor de verwerking is Kantoor JSD HEYLEN Tervuursesteenweg 257 – 1981 Hofstade (Zemst) met Ond nr 0854.936.818 . Voor alle vragen omtrent ons privacy beleid kunt u met ons contact opnemen via info@jsdheylen.be . Voor vragen die verder gaan dan een eenvoudige vraag om inlichtingen, kunnen wij u vragen zich te identificeren, zodat wij zeker zijn dat wij de gevraagde informatie en gegevens aan de juiste persoon verstrekken. Wanneer verzamelt en verwerkt ons kantoor gegevens?

Het kantoor verzamelt en verwerkt gegevens over u wanneer u met ons contact opneemt met het oog op advies over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden of het voorstellen van verzekeringsovereenkomsten, het verrichten van voorbereidend werk met het oog op het sluiten van verzekeringsovereenkomsten en het sluiten zelf van verzekeringsovereenkomsten.

Daarnaast kunt u ook op ons een beroep doen of ons ook contacteren voor bijstand bij het beheer en de uitvoering van de door u gesloten verzekeringsovereenkomsten. Ook wanneer u op enige andere wijze met ons contact opneemt zullen wij uw gegevens (moeten) verwerken. Tot slot is het ook mogelijk dat wij gegevens over u verkrijgen via derden en deze gegevens gebruiken om u te benaderen om via onze bemiddeling een overeenkomst te sluiten. Welke gegevens verzamelt en verwerkt ons kantoor? Het kantoor verzamelt en verwerkt gegevens die u ons naar aanleiding van contact met het kantoor meedeelt zoals uw naam, adres, e-mailadres en professionele gegevens, zoals bedrijfsnaam en BTW-nummer. Het betreft ook alle gegevens die noodzakelijk zijn om ons toe te laten uw verzekeringsbehoeften in te schatten.

Dit gaat onder andere over gegevens betreffende uw woning (in het kader van een brandverzekering), uw financiële gegevens (bij beleggingsverzekeringen) en medische gegevens (bij gezondheidsverzekeringen). Uw gegevens worden enkel verwerkt in het kader van de verzekering waarvoor u op ons een beroep doet, tenzij u dit anders wenst en dit ook zo aangeeft.

Wij verzamelen deze gegevens wanneer u onze documenten en formulieren manueel invult en ook wanneer u dat elektronisch doet. Bij het eventuele bezoek aan onze website worden er cookies gebruikt. Voor meer informatie hieromtrent, kunt u het kantoor contacteren. Voor welke doeleinden verzamelt en verwerkt ons kantoor gegevens?

De doeleinden waarvoor wij gegevens verwerken zijn van diverse aard en worden hieronder uiteengezet. Voor onze klanten verwerken wij deze gegevens voor klantenbeheer, met name de aanvaarding, het beheer en het sluiten van verzekeringscontracten en de promotie van andere producten en diensten van ons kantoor zelf. Deze verwerkingen zijn in hoofdzaak gebaseerd op de contractuele relatie met onze klanten, maar ook, voor zover het gaat om prospectie, op uw uitdrukkelijke toestemming. Naar leveranciers toe verwerken wij deze gegevens in het kader van ons leveranciersbeheer en op basis van de contractuele relatie die wij met onze leveranciers hebben of opbouwen. Voor zover het gaat om prospecten, dit zijn natuurlijke personen die (nog) geen klant van ons zijn, verwerken wij de gegevens voor doeleinden van direct marketing, op basis van ons gerechtvaardigd belang om te ondernemen. Aan prospecten die per e-mail worden benaderd, vragen wij de uitdrukkelijke toestemming om hen ook in de toekomst te kunnen benaderen. Prospecten die per brief worden benaderd verzoeken wij een opt-out clausule aan te kruisen indien zij niet verder door ons benaderd willen worden.

Naar onze medewerkers toe verwerken wij de gegevens voor doeleinden zoals personeelsbeheer en loonadministratie. Wat onze website betreft, stemmen wij de inhoud en het gebruiksgemak hiervan zoveel mogelijk af op u als gebruikers ervan. Daarnaast verwerken wij uw gegevens om te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit het ter beschikking stellen van een website en de inhoud ervan en om u in staat te stellen om gebruik te maken van de interactieve toepassingen en diensten op deze website. Wat zijn de grondslagen voor de verwerking van gegevens door ons kantoor? In beginsel verzamelen en verwerken wij uw gegevens op basis van de contractuele relatie die wij met u hebben als gevolg van uw aanvraag of verzoek in verband met een verzekeringsbehoefte en de daaruit voortvloeiende overeenkomst(en), alsook als gevolg van de vraag om u bij te staan in het beheer en de opvolging van de verzekeringsovereenkomsten die u heeft gesloten. Waar de verwerking niet noodzakelijk is om de contractuele relatie uit te voeren, is ze gebaseerd op onze gerechtvaardigde belangen als onderneming, in het bijzonder de vrijheid van onderneming en informatie.

Daarbij zorgen wij er steeds voor dat er tussen onze en uw belangen een evenwicht bestaat, bijvoorbeeld door u een recht van verzet toe te kennen. Voor zover het gaat om gezondheidsgegevens of zogenaamde gevoelige gegevens kunnen wij uw persoonsgegevens enkel verwerken mits uw uitdrukkelijke toestemming. Die wordt u gevraagd op het ogenblik dat u bij ons klant wordt. Is dat niet gebeurd, willen wij u vragen ons dit te melden, zodat het nodige hiertoe kan gebeuren. Worden de gegevens meegedeeld aan derden? Uw gegevens worden hoofdzakelijk intern verwerkt. Dat neemt niet weg dat ze moeten worden meegedeeld aan de verzekeringsmaatschappij met wie u uiteindelijk de overeenkomst sluit. Het is mogelijk dat wij voor bepaalde punctuele diensten een beroep doen op derden. In dergelijke gevallen kunnen uw gegevens aan deze derden worden bezorgd maar enkel voor de betreffende dienst en steeds onder controle van ons kantoor.

In bepaalde gevallen bestaat er een wettelijke verplichting om bepaalde gegevens over te maken. Dat is met name het geval wanneer wij hiertoe wettelijk worden verplicht of overheidsinstanties het recht hebben bij ons gegevens op te vragen. Uw gegevens worden in beginsel niet doorgegeven naar derde landen of aan internationale organisaties. Uw rechten De regelgeving kent u diverse rechten toe die er moeten voor zorgen dat u voldoende wordt beschermd. U kan zich te allen tijde verzetten tegen het gebruik van uw gegevens door ons kantoor voor direct marketingdoeleinden.

Wenst u niet op de hoogte te worden gehouden van de aanbiedingen van ons kantoor, kan u dit melden via [vermelding van het emailadres via hetwelk dit kan gebeuren] of door het aankruisen van een vakje in de informatie die u bij specifieke gelegenheden wordt verstrekt. U kan steeds de gegevens die wij over u verwerken, inkijken en, indien nodig, laten verbeteren.

Daartoe volstaat het dit aan te vragen via [vermelding van he emailadres via hetwelk dit kan gebeuren], met een bewijs van uw identiteit. Die vragen wij om te verhinderen dat uw gegevens worden meegedeeld aan iemand die daar geen recht op heeft. Indien u het niet eens bent met de manier waarop wij uw gegevens verwerken, kan u steeds een klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit, Drukpersstraat 35 te 1000 Brussel.

Daar kan u ook terecht voor alle algemene vragen in verband met de verwerking en bescherming van persoonsgegevens. Wijzigingen Ons kantoor behoudt zich het recht voor om deze verklaring en/of dit beleid te wijzigen. Wijzigingen zullen via de website aan gebruikers worden gemeld.

1. Introductie 2. Wat zijn cookies? 3. Soorten cookies 4. Cookies gebruikt door deze website 5. In- en uitschakelen en verwijderen van cookies

1. Inleiding

In dit beleid informeren we u over het gebruik van cookies en soortgelijke technologieën op de websites en apps van ons kantoor. Ons kantoor gebruikt cookies in overeenstemming met de geldende wettelijke voorschriften, zijn privacyverklaring en dit cookiebeleid. Dit cookiebeleid is van toepassing op alle websites (zowel openbare als beveiligde) en apps van ons kantoor, tenzij anders bepaald door de specifieke website of app zelf. Voor zover cookies uw persoonsgegevens verzamelen, ziet ons kantoor toe op de verwerking van uw persoonsgegevens. Meer algemene informatie over hoe ons kantoor uw persoonsgegevens gebruikt, vindt u in de privacyverklaring. Wij benadrukken dat bepaalde media niet beschikbaar is indien u de desbetreffende cookies niet aanvaardt

2. Wat zijn cookies?

Een cookie is een eenvoudig, klein bestand met persoonsgegevens dat met de pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harde schrijf van uw computer of ander apparaat wordt opgeslagen. De daarin verzamelde informatie kan bij een volgend bezoek opnieuw naar onze servers of die van de betreffende derde partij teruggestuurd worden. Onder cookies worden ook zogenaamde “scripts” verstaan. Een script is een programmeercode dat wordt gebruikt om onze website optimaal en interactief te laten functioneren. Tot slot vallen eveneens ‘webbeacons’, ‘pixeltags’ of ‘socialemediacookies’ onder de term ‘cookies’. Deze worden gebruikt voor de integratie van diverse sociaalnetwerksites op deze website. Ingebedde elementen van derden of met andere woorden inhoud bij een derde partij opgeslagen, kunnen namelijk ook op onze website worden getoond.

Daarnaast kan de inhoud van deze website via sociaalnetwerksites worden gedeeld door middel van de aanwezige buttons op de diverse pagina’s. Voorbeelden van dergelijke sociaalnetwerksites zijn Facebook, Google+, Whatsapp, Instagram, YouTube, LinkedIn, Disqus en Twitter. Aangezien cookies persoonsgegevens zijn, wordt de verwerking ervan beheerst door onze privacyverklaring . De verwerking van functionele cookies is gebaseerd op ons gerechtvaardigd belang, aangezien de functionele cookies vereist zijn voor de goede werking en beveiliging van deze website. De overige cookies zullen niet geplaatst worden tenzij deze website hiervoor uw toestemming gekregen heeft.

3. Welke cookies kunnen gebruikt worden op onze website / apps?

3.1. Herkomst:

De websites en apps van ons kantoor maken gebruik van cookies die, afhankelijk van hun doel, kunnen ingedeeld worden in drie categorieën: – Eerste categorie: cookies die uw gebruikerservaring optimaliseren – Tweede categorie: cookies die klantenprofilering door ons kantoor mogelijk maken – Derde categorie: cookies die persoonsgegevens delen met derden  

3.2. Levensduur:

Permanente cookies: blijven op uw apparaat aanwezig voor de levensduur van het cookie. Ze worden geactiveerd telkens u deze website bezoekt. Sessie cookies: vereenvoudigen en linken de handelingen van de gebruiker aan elkaar tijdens de browersessie. Telkens u het browerscherm opent, worden deze cookies tijdelijk geplaatst. Sessie cookies worden verwijderd zodra de browser wordt afgesloten.

3.3. Functie/doeleinde:

Functionele cookies: zorgen ervoor dat alle onderdelen van de website optimaal functioneren. Dit zijn cookies die noodzakelijk zijn voor de goede werking en de beveiliging van de website, zoals cookies voor load balancing (i.e. de verdeling van aanvragen aan een webserver over een aantal computers), en voor de aanpassing van de gebruikersinterface (m.n. de taalkeuze en de weergave van zoekresultaten).

Deze cookies kunnen zonder toestemming worden geplaatst. Niet-functionele cookies: worden geplaatst voor statistische, sociale en commerciële doeleinden en staan los van de technische ondersteuning van deze website en voldoen niet aan de voorwaarden om vrijgesteld te worden van de toestemmingsverplichting. Uw uitdrukkelijke toestemming is vereist voor de plaatsing van deze cookies. (niet-functionele) technische cookies zorgen ervoor dat uw gebruikersvoorkeuren bekend blijven. deze website is hierdoor gemakkelijk toegankelijk en u hoeft niet steeds dezelfde informatie in te voeren bij meerdere bezoeken aan de site. Analytische cookies geven weer hoe u deze website gebruikt. Op basis van deze verzamelde informatie wordt een statistische analyse gemaakt om zo de structuur, navigatie en inhoud van deze website gebruiksvriendelijker te maken en te verbeteren. Via marketing cookies wordt het online advertentieaanbod gepersonaliseerd. Aan de hand van een profiel, opgesteld op basis van uw klik- en surfbedrag op de site, krijgen zowel deze website als derden inzicht in de campagneprestaties.

Hieronder worden tevens de socialemediacookies verstaan. Deze cookies bieden de mogelijkheid om buttons van sociaalnetwerksites op te nemen. De buttons werken via een code afkomstig van deze sites. Een handige tool om webpagina’s te promoten zoals ‘liken’ en ‘pinnen’. Indien sociaalnetwerksites via deze website deze cookies plaatsen om (uw) gegevens te verzamelen, heeft deze website geen invloed op het gebruik van en de manier waarop zij met deze gegevens omspringen. Meer informatie hieromtrent vindt u in de privacyverklaringen van de sociaalnetwerksites, die telkens opgegeven worden in onderstaande lijst van actieve cookies. Houd er rekening mee dat deze privacyverklaringen op elk moment door de sociaalnetwerksites gewijzigd kunnen worden.

4. Cookies gebruikt door deze website

Cookie Type Duur Omschrijving
Noodzakelijk
WPML wpml_browser_redirect_test Eerste partij 24 uur Via de WPML cookie is deze website functioneel in meerdere talen waarbij u zelf uw voorkeurstaal kan instellen. 
Analytics
Google Analytics Eerste partij 1 minuut tot 2 jaar Via deze cookies krijgt deze website onder meer informatie over het aantal (unieke) bezoekers, de bezoekerssessies, hoe de bezoekers de site gebruiken en via welk kanaal (sociale media, zoekrobots etc.) deze website werd bereikt. Google Analytics geeft vervolgens inzicht in deze data aan de hand van een analyserapport. Lees hier het privacybeleid van Google.

__utma 2 jaar
__utmb 30 min.
__utmt 10 min.
__utmz 6 maanden
_ga 2 jaar
_gat 1 min.
_gid 1 dag
Marketing
uid Derde partij 1 jaar UID verzamelt statistische gegevens omtrent uw bezoek(en) aan deze website. Het aantal bezoeken, de gemiddelde duur van een bezoek en uw inhoudelijke voorkeuren worden opgeslagen om advertenties nog beter af te stemmen op uw persoonlijke voorkeuren.
Youtube YSC Derde partij Sessie YouTube, een website voor het plaatsen en het delen van video’s, gebruikt cookies om data te verzamelen van individuele bezoekers en om na te gaan welke functies of voorkeuren door bepaalde gebruikers werden geselecteerd.  Lees hier het privacybeleid van YouTube. Noot: U dient (sociale) mediacookies in te schakelen om videocontent te kunnen raadplegen op deze website.
Google DoubleClick IDE Derde partij 2 jaar Google DoubleClick verzamelt informatie omtrent advertenties die u raadpleegt vóórdat u naar deze website surft. Dit geeft deze website en derden de mogelijkheid advertenties op maat te tonen.
LinkedIn bcookie Derde partij 2 jaar Het sociale medianetwerk LinkedIn herkent zijn gebruiker tijdens een bezoek aan andere websites dankzij de LinkedIn bcookie. Op basis daarvan toont LinkedIn u relevante en gepersonaliseerde advertenties bij uw volgend bezoek. Lees hier het privacybeleid van LinkedIn.
Youtube VISITOR_INFO1_LIVE Derde partij 5 maanden YouTube, een website voor het plaatsen en het delen van video’s, gebruikt cookies om data te verzamelen van individuele bezoekers en om na te gaan welke functies of voorkeuren door bepaalde gebruikers werden geselecteerd. Lees hier het privacybeleid van YouTube. Noot: U dient (sociale) mediacookies in te schakelen om videocontent te kunnen raadplegen op deze website.
Youtube GPS Derde partij 30 minuten YouTube, een website voor het plaatsen en het delen van video’s, gebruikt cookies om data zoals locatie te verzamelen van individuele bezoekers en om na te gaan welke functies of voorkeuren door bepaalde gebruikers werden geselecteerd. Lees hier het privacybeleid van YouTube. Noot: U dient (sociale) mediacookies in te schakelen om videocontent te kunnen raadplegen op deze website.

 

5. In- en uitschakelen

Hoe kan ik browser cookies opvragen en verwijderen ? Als u wenst te weten welke cookies er geplaatst zijn of u wenst deze te verwijderen, kan u hiervoor terecht bij de instellingen van uw browser. Op de onderstaande links kan u hiervoor de nodige instructies terugvinden. Cookie instellingen Internet Explorer Cookie instellingen Firefox Cookie instellingen Chrome Cookie instellingen Safari   Let op! Indien cookies zijn uitgeschakeld, bestaat de mogelijkheid dat deze website niet optimaal werkt. Na de verwijdering in uw browser, worden cookies na uw toestemming opnieuw geplaatst bij een volgend bezoek aan deze website.

Bemiddelingsdienst

Ons kantoor doet haar uiterste best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. U kan steeds bij ons kantoor terecht voor uw vragen en problemen. Mocht u een klacht over onze dienstverlening hebben die wij niet in onderling overleg kunnen oplossen kan u steeds terecht bij:

Gegevens van de bemiddelingsdienst en Ombudsman:

Ombudsman van de Verzekeringen: De Meeûssquare 35 1000 Brussel

Tel. 02 547 58 71 Fax 02 547 59 75
E-mail: info@ombudsman-insurance.be
Website: https://www.ombudsman-insurance.be

Wetgeving MiFID: ons beleid inzake Gedragsregels en Belangenconflicten

Op 30 april 2014 is de wetgeving Twin Peaks II in werking getreden, een wetgeving die als doel heeft de consument beter te informeren en te beschermen op het vlak van zijn verzekeringen. Klantgerichtheid, informatieverstrekking, transparantie, service, zijn voor Kantoor JSD HEYLEN altijd al essentieel geweest in de relatie met zijn klanten. Kantoor JSD HEYLEN is gehouden tot het naleven van de AssurMiFID-gedragsregels, zoals bepaald in de wet van 30 juli 2013 tot verstrekking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.

Meer informatie over de wijze waarop ons kantoor deze gedragsregels invulling geeft (waaronder een belangenconflictenbeleid), is terug te vinden onder rubriek MiFID gedragsregels en belangenconflictenbeleid. Onze communicatie met u voeren wij in het Nederlands. Ons kantoor biedt diensten van verzekeringsbemiddeling aan, dwz. de werkzaamheden die bestaan in het adviseren over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden, het voorstellen, het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringsovereenkomsten of het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, dan wel in het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan. Voor onze diensten ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt. In het andere geval ontvangen wij voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling een vergoeding van u als klant. In voorkomend geval zal dit deel uitmaken van een afzonderlijke overeenkomst.

Duurzaamheidsbeleid

1. GEDRAGSLIJNEN BETREFFENDE DUURZAAMHEIDSRISICO’S Conform de Verordening betreffende informatieverschaffing over duurzaamheid in de financiëledienstensector (‘SFDR’ – Sustainable Financial Disclosure Regulation) houdt ons kantoor bij advies voor verzekeringen met een beleggingscomponent rekening met duurzaamheidsrisico’s, voor zover deze informatie ter beschikking wordt gesteld door de verzekeringsmaatschappij. De SFDR heeft duurzaamheidsrisico’s gedefinieerd als ‘een gebeurtenis of omstandigheid op ecologisch (E), sociaal (S) of governancegebied (G) die, indien ze zich voordoet, een werkelijk of mogelijk wezenlijk negatief effect op de waarde van de belegging kan veroorzaken’. In het kader van advies voor verzekeringen met een beleggingscomponent zet het remuneratiebeleid, van toepassing in ons kantoor, niet aan tot het nemen van buitensporige risico’s in verband met duurzaamheidsrisico’s.

2. ONGUNSTIGE EFFECTEN OP DUURZAAMHEIDSFACTOREN De SFDR heeft duurzaamheidsfactoren gedefinieerd als ‘ecologische, sociale en werkgelegenheidszaken, eerbiediging van de mensenrechten, en bestrijding van corruptie en van omkoping’.2; Het wettelijk kader met betrekking tot duurzaamheidsfactoren en ongunstige effecten van beleggingsbeslissingen op duurzaamheidsfactoren is momenteel niet volledig en zal de komende maanden en jaren dus evolueren. Ons kantoor neemt daarom de ongunstige effecten van beleggingsbeslissingen op duurzaamheidsfactoren momenteel niet in aanmerking in haar verzekeringsadvies voor verzekeringen met een beleggingscomponent. Ons kantoor zal dit beleid herzien, naarmate het wettelijk kader verder wordt uitgewerkt.

Remuneratiebeleid

Ons kantoor zet zich loyaal, billijk en professioneel in voor de belangen van haar klanten. Het remuneratiebeleid van het personeel van ons kantoor of elke andere verbonden persoon (bv. een subagent) leeft deze verplichting na. Er wordt geen enkele regeling getroffen op het gebied van beloning, op het gebied van verkoopdoelen of anderszins, die hemzelf of zijn werknemers ertoe kan aanzetten een klant een bepaald verzekeringsproduct aan te bevelen, terwijl de verzekeringsdistributeur een ander verzekeringsproduct zou kunnen aanbieden dat beter aan de behoeften van de desbetreffende klant zou voldoen. In dit kader heeft ons kantoor het hierna volgend remuneratiebeleid geïmplementeerd:

1. VERGOEDING Ons kantoor vergoedt enkel via een vaste verloning, welke niet gebonden is aan de realisatie van commerciële doelstellingen.

2. INCENTIVES (niet- geldelijke voordelen) Ons kantoor maakt geen gebruik van incentives.

3. COMMERCIELE DOELSTELLINGEN Ons kantoor stelt geen commerciële doelstellingen vast. OF Bij het vaststellen van eventuele commerciële doelstellingen neemt ons kantoor de volgende voorwaarden in acht:

• De commerciële doelstelling doet geen afbreuk aan de belangen van de klanten;

• De commerciële doelstelling is niet verbonden aan één welbepaald product of een beperkt gamma van producten ( product van de maand is verboden);

• Het bedrag dat toegekend wordt n.a.v. het behalen van de commerciële doelstelling is beperkt en redelijk;

• De periode die in overweging wordt genomen voor de toekenning van commerciële doelstellingen is voldoende lang;

• De te behalen commerciële doelstelling is het resultaat van de gezamenlijke inspanning en niet verbonden aan een individuele prestatie.

[update 14.02.2023]
Continue Reading

Technische keuring van motorfietsen vanaf 1 januari 2023

Op 1 januari 2023 heeft Vlaanderen de motorfietskeuring ingevoerd, meer specifiek voor motorfietsen boven de 125 cc voor de tweedehandsverkoop en na een ongeval. Motorfietsen worden dus niet standaard onderworpen aan een periodieke keuring. De motorfietsen worden technisch gekeurd op hun veiligheid, milieu- en geluidsimpact.

Vanaf 1 januari 2023 moeten motorfietsen, driewielers en vierwielers verplicht naar de keuring bij overdracht (bv. bij verkoop of na een ongeval). Daarmee implementeert de Vlaamse regering deels de Europese Richtlijn 2014/45/EU over de periodieke technische controle van motorvoertuigen.

Niet àlle motorfietsen

De technische keuring is alleen verplicht voor motorfietsen, driewielers en vierwielers

  • met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc; en
  • met een elektrische of hybride motor met een maximumvermogen groter dan 11 kilowatt én een maximumsnelheid hoger dan 45 km/u.

De keuringsplicht geldt voor de betrokken motorfietsen, driewielers en vierwielers die ingeschreven zijn, zouden ingeschreven moeten zijn of beoogt te worden ingeschreven op naam van personen met woonplaats in het Vlaamse Gewest. De Vlaamse regering bakent dit toepassingsgebied verder af in haar besluit en duidt bijvoorbeeld situaties waarbij de motorfiets is ingeschreven op naam van een rechtspersoon die in de KBO is ingeschreven als rechtspersoon in een Vlaamse gemeente.

De regering verduidelijkt dat het is toegestaan om de technische keuring in een ander gewest te laten uitvoeren volgens de daar toepasselijke regels. Het keuringsbewijs dat wordt afgeleverd is van rechtswege geldig in het Vlaamse gewest.

Twee types keuringen

Er zijn 2 mogelijke keuringen: een volledige of een gedeeltelijke keuring. Welke van toepassing is, hangt af van de situatie.

Een volledige keuring is verplicht

  • op verzoek van een bevoegd persoon (bv. na een vaststelling bij een wegcontrole);
  • wanneer het voertuig opnieuw in het verkeer wordt gebracht
    • nadat het keuringsbewijs door een bevoegde persoon was ingetrokken na een overtreding
    • na een ongeval met schade aan het chassis, de stuurinrichting, de ophanging of de reminrichting of in geval van totaalverlies;
    • in geval het ingeslagen chassisnummer is verduidelijkt, uitgewist of gewijzigd.
  • vóór de inschrijving van een voertuig op naam van een andere titularis. Maar er gelden uitzonderingen, bijvoorbeeld bij overdracht binnen het gezin;
  • als de herkeuring niet gebeurt binnen de 2 maanden na de volledige keuring;
  • als het voertuig niet wordt ingeschreven binnen 2 maanden na de volledige keuring.

Een gedeeltelijke keuring is verplicht

  • op verzoek van een bevoegd persoon
  • wanneer voor het voertuig na een voorgaande keuring een keuringsbewijs met beperkte geldigheidsduur werd afgeleverd (bv. van 3 maanden bij administratieve gebreken of 15 dagen bij grote gebreken) of wanneer er een keuringsbewijs werd afgeleverd met de vermelding “verboden tot het verkeer”. In deze situaties moet de gedeeltelijke keuring worden uitgevoerd binnen twee maanden nadat de geldigheidsduur van de voorgaande volledige of gedeeltelijke keuring verstreken is. Gebeurt dat niet, dan wordt een volledige keuring uitgevoerd.
  • in een aantal beperkte overdrachtsgevallen.

Bij een volledige keuring controleert het keuringscentrum zowel de identiteit en de bijhorende documenten van het voertuig, als de technische staat van het voertuig. De precieze controles die worden uitgevoerd zijn voorwerp van bijlage 1 van het regeringsbesluit.

Een gedeeltelijke keuring betreft enkel een administratieve keuring of administratieve herkeuring of elke andere technische herkeuring.

Keuringsbewijs

Na iedere keuring (volledig of gedeeltelijk) wordt een keuringsbewijs afgegeven. Dat bewijs is 3 maanden geldig, behalve bij grote gebreken. Dan is het bewijs 15 dagen geldig. Als het voertuig gevaarlijke gebreken vertoont bevat het bewijs de vermelding ‘verboden tot het verkeer’.

Voert de keuringsinstelling alleen een visuele keuring van het voertuig uit, dan wordt geen keuringsbewijs maar een document “Visuele keuring van het voertuig” afgegeven.

Kostprijs

Een volledige keuring kost 48,10 euro. Bij een gedeeltelijke keuring varieert de prijs. Wordt de keuring uitgevoerd op verzoek van een bevoegde persoon dan bedraagt de prijs 13,20 euro;

Gaat het bijvoorbeeld om een administratieve herkeuring is het 8,40 euro. De bedragen worden ieder jaar op 1 januari geïndexeerd, een eerste keer op 1 januari 2024.

Vrijstellingen

Het besluit voorziet een keuringsvrijstelling voor

  • de voertuigen van de politie;
  • de voertuigen die voorzien zijn van een proefrittenplaat en een bijbehorend geldig kentekenbewijs;
  • de voertuigen die voorzien zijn van een beroepsplaat;
  • de voertuigen die ingeschreven zijn onder een kentekenplaat bestemd voor het Ministerie van Defensie.

In werking: 1 januari 2023.

Bron: 4 FEBRUARI 2022. – Besluit van de Vlaamse Regering over de technische keuring van motorfietsen, driewielers en vierwielers,BS 20 juli 2022, bl. 58194.

Continue Reading

BOB beschermt levens. Wie rijdt, drinkt niet!

Aantal alcoholgerelateerde ongevallen zit terug in de lift

In de eerste 9 maanden van dit jaar gebeurden er 3138 ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol. Dat is het hoogste aantal sinds 2016. Het blijft nodig om te sensibiliseren én te controleren voor rijden onder invloed van alcohol. Daarom is de BOB-campagne deze eindejaarsperiode weer trouw op post met deze keer als slogan ‘BOB beschermt levens’.

BOB zorgt namelijk niet alleen voor zichzelf, de andere inzittenden, maar zeker ook voor alle andere weggebruikers onderweg. Een campagnespot met als leidraad de song ‘It’s My Life’ van Dr. Alban en een affichagecampagne zullen de boodschap van Vias institute, vzw Belgische Brouwers en Assuralia verspreiden. De lokale en federale politie voeren in heel het land extra controles uit vanaf vrijdag 25 november tot 30 januari.

Aantal alcoholgerelateerde ongevallen op hoogste peil sinds 2016

In de eerste 9 maanden van dit jaar gebeurden er in ons land 3138 letselongevallen (ten opzichte van 2489 in dezelfde periode vorig jaar) waarbij de bestuurder te veel gedronken had. Dat is het hoogste aantal alcoholgerelateerde ongevallen sinds 2016. 
Na twee coronajaren met veel beperkingen komt het fenomeen van drinken en rijden terug vaker voor. Er waren natuurlijk terug onnoemelijk veel festivals, familiefeesten en andere evenementen waar mensen in de verleiding kwamen om te drinken en te rijden.

In het eerste halfjaar van 2022 liepen ook al 22 779 bestuurders tegen de lamp bij een controle door de lokale of federale politie. Dat zijn er 126 per dag. Hun rijbewijs werd op zijn minst ingetrokken voor een aantal uren, maar vaak krijgen ze flinke straffen die afhankelijk van de alcoholintoxicatie kunnen gaan van een boete van 179 tot 16 000 euro, het verplicht installeren van een alcoholslot tot een rijverbod van 5 jaar. Een recente enquête van Vias toont aan dat 1 Belg op 3 (36%) in de laatste 3 jaar een alcoholcontrole heeft moeten ondergaan. Dat is het bewijs dat de pakkans reëel aanwezig is.

Durf elkaar aanspreken 

Uit dezelfde enquête blijkt ook dat de helft van de Belgische bestuurders (48%) een vriend of vriendin die te veel gedronken heeft naar huis brengt wanneer die toch aanstalten maakt om dronken achter het stuur te kruipen. 1 op de 3 (33%) zoekt een oplossing zoals het bellen van een taxi. Op die manier wordt er vermeden dat een persoon onder invloed de weg op gaat. 1 op de 8 (13%) maakt een opmerking, maar laat de bestuurder zelf de keuze om al dan niet te rijden. Slechts 3% zegt helemaal niets.
Wanneer de persoon die te veel gedronken heeft een onbekende is, zijn we veel minder geneigd om hem of haar aan te spreken op zijn gedrag. Een kwart van de mensen (24%) zegt in dat geval helemaal niets. Slechts 10% brengt de dronken persoon naar huis, 1/3 van de Belgische bestuurders (36%) zoekt wel een oplossing zoals een taxi die vermijdt dat hij moet hij of zij moet rijden. 

Of de persoon die dronken achter het stuur wil kruipen nu een bekende of onbekende is, de gevolgen van zijn of haar daden kunnen even groot zijn. Het blijft belangrijk dat we elkaar aanspreken op onaanvaardbaar gedrag in het verkeer. 

BOB brengt al meer dan 25 jaar niet alleen zichzelf en de andere passagiers veilig naar huis, maar zorgt door zijn positief gedrag er ook voor dat geen enkele andere weggebruiker in gevaar komt. De campagneslogan die Vias institute, vzw Belgische Brouwers en Assuralia dit jaar uitdragen is daarom ‘BOB beschermt levens’.

‘It’s My Life’ staat centraal in de campagnevideo 

Om de boodschap kracht bij te zetten dat BOB de levens van vele mensen beschermt, is er dit jaar een campagnespot waarin de hit ‘It’s My Life’ uit 1992 van Dr. Alban centraal staat.  
Tijdens de video die via sociale media verspreid wordt, zien we 3 kameraden die met de wagen terugkeren van een partijtje voetbal. Onderweg komen ze alle mogelijke soorten weggebruikers tegen die allemaal de bekende song zingen. Op die manier benadrukken ze dat ieder leven waardevol is en beschermd wordt door BOB.

 

Bron https://www.vias.be

Continue Reading

Je woning verkopen? Laat asbest je niet verrassen!

Proficiat, je gaat je huis verkopen! Je EPC attest en de keuring van je elektrische installatie heb je al op zak. Maar heb je ook aan het asbestattest gedacht?

Heeft je woning een bouwjaar van voor 2001 en staat je woning in Vlaanderen (dus niet in Brussel en Wallonië)? Dan heb je vanaf 23 november 2022 een asbestattest nodig. De verplichting geldt trouwens niet alleen voor woningen. Ook andere panden zoals bedrijfsgebouwen vallen onder de verplichting.

Wil je graag op korte termijn je woning verkopen? Wees dan snel, want het aantal deskundigen dat het attest kan afleveren, is voorlopig nog beperkt. Zonder het asbestattest kan de notaris de authentieke akte voor de verkoop van de woning niet verlijden. Goed om weten, als je een attest laat opmaken, is dit 10 jaar geldig.

Hoe geraak je aan een asbestattest?

Alleen gecertifieerde asbestdeskundigen inventarisatie mogen de inventarisaties uitvoeren.
De lijst kan je terugvinden op de website van de OVAM via https://ovam.vlaanderen.be/hoe-kan-ik-een-asbestattest-verkrijgen-.

De asbestdeskundige voert de asbestinventarisatie uit. Het onderzoek is niet destructief. Dit wil zeggen dat er geen muren afgebroken worden of zware werken voor nodig zijn. Wel zal de deskundige van verdachte materialen stalen nemen. Wanneer de resultaten bekend zijn, maakt de asbestdeskundige zijn verslag op en geeft hij de gegevens door aan OVAM.

Na de inventarisatie levert OVAM de asbestattesten af. De attesten kan je ook raadplegen via https://woningpas.vlaanderen.be/.

Asbest in huis, kan ik mijn woning nog verkopen?

Ja! Als blijkt dat er asbest in ja woning aanwezig is, dan zijn hier geen verdere verplichtingen aan verbonden. Net zoals bij de verplichte keuring van een elektrische installatie ligt de nadruk van het asbestattest op informeren van de koper, namelijk informatie geven over de aanwezigheid van asbest en de koper praktische informatie te geven over de verwijdering.

Wat gaat mij een asbestattest kosten?

Aan deze nieuwe verplichting hangt natuurlijk ook een kostenplaatje. Elke asbestdeskundige is vrij om zijn tarief te bepalen. De kostprijs is ook afhankelijk van het aantal staalnames dat nodig is. Daarnaast vraagt ook Ovam een vergoeding van 50 euro. De verwachting is dat de opmaak van een asbestattest al snel tussen de 300 en 600 euro zal liggen.

Het asbestattest

Ten laatste op het moment van de ondertekening van de onderhandse akte of overeenkomst (compromis) voor de overdracht van een toegankelijke constructie met risicobouwjaar, bezorgt u het asbestattest aan de koper. Geïnteresseerde kopers zullen het asbestattest al willen inzien bij het plaatsbezoek of vooraleer ze een bod uitbrengen. De verkoopovereenkomst zelf bevat volgende gegevens:
  • de vermelding dat de inhoud van het geldige asbestattest is meegedeeld aan de verwerver;
  • de datum en de unieke code van het asbestattest;
  • de samenvattende conclusie van het asbestattest.
Is de verkoopovereenkomst ondertekend vóór 23/11/2022? Dan moet u niet beschikken over een asbestattest en dient er dus ook niets opgenomen te worden in de authentieke akte. Werd de verkoopovereenkomst ondertekend na 23/11? Dan gaat de notaris na of een geldig asbestattest werd overhandigd aan de koper.
Als er geen geldig asbestattest beschikbaar is of tijdig aan de koper werd bezorgd, dan kan de koper de nietigheid van de verkoop inroepen.
 

En wat als het toch misloopt?

Als er bij een verkoop geen asbestattest is, riskeer je ingrijpende financiële en juridische gevolgen. De akte zal niet (of te laat) verleden worden waardoor je een schadevergoeding riskeert. De afwezigheid van het asbestattest kan zelfs leiden tot de nietigheid van de verkoop. Komt je klant naar aanleiding van een (ver)koop van zijn gezinswoning in een conflictsituatie terecht?

TIP: Zorg dat je zeker bent dat de deskundige een inventarisatie uitvoert voor het asbestattest. De deskundige moet beschikken over een procescertificaat. En u als opdrachtgever en de deskundige moeten samen een asbestattest opdrachtformulier ondertekenen om de afspraken duidelijk vast te leggen.

Met een globale rechtsbijstandsverzekering in je verzekeringsportefeuille kan je je hiertegen beschermen. Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om me te contacteren: bel 015/61.66.98 of stuur een e-mail info@jsdheylen.be
 
 

Documenten

Bron
https://www.euromex.be
https://ovam.vlaanderen.be/verkoop-gebouw

Continue Reading

Arbeidsongevallenverzekering voor werknemers

De arbeidsongevallenverzekering (Verzekering arbeidsongevallen) vergoedt werknemers uit de privésector voor de gevolgen van een ongeval op het werk of op de weg van en naar het werk.

De verzekering Arbeidsongevallen komt tussen bij arbeidsongevallen en ongevallen op de weg van en naar het werk waarvan uw werknemers het slachtoffer zijn. De regeling van de schadegevallen gebeurt conform de Arbeidsongevallenwet van 10 april 1971.

Elke werkgever in België is wettelijk verplicht een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten voor zijn werknemers die onderworpen zijn aan RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid), maar ook voor bijvoorbeeld jobstudenten die niet aan RSZ onderworpen zijn.

 

Welke waarborgen zijn standaard voorzien?

De arbeidsongevallenverzekering komt tussen wanneer een werknemer een arbeidsongeval heeft op de werkvloer of op de weg van en naar het werk.

Welke vergoeding voorziet een arbeidsongevallenverzekering?

  • een vergoeding voor de medische kosten
  • een dagvergoeding voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid
  • een rente in geval van blijvende arbeidsongeschiktheid of overlijden

Welk zijn de optionele waarborgen?

  • Dekking van het gedeelte van het loon dat het wettelijk maximum overschrijdt
  • Dekking van privéongevallen van werknemers
  • Dekking van de bedrijfsleiders die een optimale dekking willen

Tip: bent u zaakvoerder of zelfstandige zonder, of met personeel? Denk aan een ongevallenverzekering 24/24 Beroeps- en Privéleven. Deze verzekering zorgt ervoor dat u beschermd bent tegen de gevolgen van een ongeval tijdens uw beroepsactiviteiten of in uw privéleven.

 

Hoe een arbeidsongeval aangeven? 

Elk arbeidsongeval moet zo spoedig mogelijk worden aangegeven door de werkgever aan zijn verzekeraar. De werknemer of een van zijn gezinsleden kunnen het ongeval ook aangeven. De aangifte moet gebeuren met een speciaal formulier, waaraan een medisch getuigschrift wordt toegevoegd.

Om een arbeids(weg)ongeval aan te geven dient een voorgeschreven aangifteformulier te worden ingevuld. Dit document kan manueel (papieren versie) ofwel elektronisch (indien aangeboden door uw arbeidsongevallenverzekeringsmaatschappij) worden ingevuld en vervolgens naar de gepaste verzekeringsmaatschappij worden verzonden.

Een aangifte kan ook elektronisch worden uitgevoerd via het Portaal van de sociale zekerheid. Om dit uit te voeren, heeft u een specifieke toegang nodig (https://www.socialsecurity.be/site_nl/general/helpcentre/registration/register/index.htm). Van de aangifte (met uniek nummer) krijgt u een kopie per e-mail.

Download hier de ongevalsaangifte Arbeidsongevallen

Medisch attest van eerste vaststelling

 

Meer informatie gewenst?

Bel ons op het nummer 015/61.66.98 voor een afspraak. Dan maken wij u wegwijs in deze materie en zoeken we samen met u de beste oplossing voor uzelf en uw medewerkers. 

 

 

Continue Reading

Hoe kan u op een veilige manier stoken met hout? Lees onze hier preventietips.

Als het buiten regent, koud is of sneeuwt, gaat er niets boven een goed vuur in de haard of kachel. Deze installaties verwarmen ons en creëren tegelijkertijd een gezellige en comfortabele sfeer. Met onze volgende tips kunt u dit niet alleen op een aangename manier doen, maar ook op een veilige manier.

www.vuurenvlam.com openhaard Door de hoge energieprijzen kiezen ook steeds meer mensen om een nieuwe brandhaard te laten installeren op om een oude haard terug te gaan gebruiken. Door een gebrek aan kennis en ervaring kan het ook mislopen, daarom enkele handige tips.

Onze 10 tips om veilig te stoken:

  1. Laat uw kachel installeren door een specialist
  2. Gebruik enkel een kachel die nog in goede staat is
  3. Laat de schoorsteen vegen door een vakman
  4. Gebruik nooit vloeistoffen om je vuur aan te steken
  5. Gebruik enkel zuiver hout dat minstens 2 jaar gedroogd is
  6. Zorg dat de capaciteit van uw kachel afgestemd is op uw woonkamer
  7. Steek het vuur altijd van boven aan met een aanmaakblokje en fijn hout
  8. Zet de luchttoevoer goed open
  9. Stook niet bij windstil weer of mist
  10. Zorg voor voldoende aanvoer van frisse lucht

Het installeren of opnieuw in gebruik nemen van open haarden en houtkachels.

Als je een nieuwe haard of kachel koopt, laat deze dan installeren door een vakman. Dit zal ervoor zorgen dat de gebruikte materialen geschikt zijn en dat de installatie correct is. Bovendien zorgt deze specialist ervoor dat de kachel aan alle wettelijke eisen voldoet en dat u de nodige toestemming krijgt om hem te gebruiken.

Voordat u een houtkachel, kachel, schoorsteen of tegelkachel die lange tijd niet is gebruikt opnieuw in gebruik neemt, moet u deze laten controleren en schoonmaken door een schoorsteenveger. Wacht niet tot het laatste moment om contact op te nemen met uw schoorsteenveger. Laat dit ook elk jaar uitvoeren door een vakman of schoorsteenveger.

Pas op voor de vonken!

Tijdens de herfst- en wintermaanden neemt het brandgevaar in flats en huizen toe. Branden worden vaak veroorzaakt door vonken die uit de schoorsteen vliegen. Er is maar één vonk nodig om gemakkelijk brandbare materialen in de buurt van het vuur in brand te steken.

Brand kan worden voorkomen door beschermende deuren of metalen gordijnen op houtkachels te sluiten. Voor open haarden adviseren wij de installatie van passende beschermingsmiddelen zoals een vonkenscherm voor de kachel.

Plaats geen brandbare materialen in de buurt van een verwarmingstoestel of open haard.

Laat de as minstens 48 uur afkoelen.

www.vuurenvlam.com HZ-Concept 920

Gooi schijnbaar afgekoelde as nooit in plastic emmers, vuilniszakken of kartonnen dozen. Maak de schoorsteen of het fornuis nooit schoon met een gewone stofzuiger. As heeft minstens 48 uur nodig om af te koelen. Deponeer de as in een metalen afgesloten bak of vat, op een veilige plaats en ver genoeg van het huis. Zo voorkom je brand door as die niet volledig gedoofd zou zijn.

Pas op voor de schoorsteenbranden

Schoorsteenbranden worden voornamelijk veroorzaakt door verkeerd gebruik van het verwarmingssysteem. Zo kan het gebruik van te nat hout leiden tot roetafzetting in het rookkanaal of de schoorsteen die kan ontbranden. Als een schoorsteen brandt, is er acuut gevaar voor mensen en het hele gebouw. Bovendien komen er giftige gassen vrij in de kamers en komen er vlammen uit de schoorsteen.

Wanneer u een schoorsteen installeert of een kachel koopt, moet u er samen met de installateur van de kachel, de monteur van de schoorsteen en de schoorsteenveger voor zorgen dat de doorsnede van de schoorsteen geschikt is voor het warmtevermogen.
Het is belangrijk dat u geen brandstoffen verbrandt die te nat of ongeschikt zijn, zoals afval.
Het vuur heeft voldoende lucht nodig: als die te snel na het aansteken wordt afgesloten, kan het hout niet branden en smeult het vuur alleen maar, waardoor roet ontstaat. Als het glas van uw haard of kachel zwart wordt, is dat een duidelijk waarschuwingssignaal.

Bron https://www.vuurenvlam.com

 

Het eindejaar is een tijd vol gezellig samenzijn en feesten.  Maar elk jaar gebeuren er ook ongelukken in deze periode.  Kaarsen, kerstbomen, fonduestellen, vuurwerk,… kunnen je feest snel doen omslaan in een nachtmerrie.  Een brandende kaars die te dicht bij de gordijnen of de uitgedroogde kerstboom staat, kan je huis in enkele minuten in lichterlaaie zetten.

Nog een laatste tip voor eindejaar: een rookmelder is niet alleen een goed cadeau, je hebt ook  dubbel zoveel kans om een woningbrand te overleven. Het is geen duur geschenk… maar wel een mensenleven waard!

Alle woningen zijn veiliger als je ze beschermt met meerdere rookmelders. Dat geldt ook voor woningen die een gedeelte hebben dat niet voor wonen wordt gebruikt (zoals een medische praktijk, een atelier,…).  Een rookmelder gaat maar 10 jaar mee. Daarna functioneert zijn mechanisme minder goed en kan je valse of geen alarmen krijgen. Een rookmelder met een batterijlevensduur van 10 jaar moet je in zijn geheel vervangen.

Als je je woning huurt, moet je verhuurder het volledige toestel vervangen en ben je weer vertrokken voor 10 jaar bescherming.

bron https://www.speelnietmetvuur.be/nl/rookmelders/

 

Continue Reading

Brandpreventie: je elektrische step of fiets veilig opladen

Als verzekeringsmakelaar is het ook onze taak om de burger aan te zetten tot het nemen van de nodige initiatieven voor zijn eigen brandveiligheid.

Vandaag leggen we de focus op de Li-ion batterijen waarmee vrijwel alle soorten consumentenproducten zijn uitgerust en zeker de fietsbatterijen in e-bikes en e-steps. Bij dagelijks gebruik worden deze batterijen regelmatig opgeladen. Als dit opladen niet onder de juiste omstandigheden gebeurt, ontstaan brandrisico’s

Je elektrische fiets of step opladen voelt als de normaalste en veiligste zaak ter wereld. Maar als het fout gebeurt, kan het ook heel wat schade veroorzaken. De batterijen van je elektrische step of fiets en hun bijhorende opladers en kabels kunnen vuur vatten en zorgen voor een brand.

Gelukkig zijn er manieren om dit te vermijden:

1.  Laad enkel op in een ruimte met een rookmelder en blijf in de buurt

2.  Batterij volledig opgeladen? Haal de stekker uit het stopcontact

3.  Batterij beschadigd, defect of niet meer in gebruik? Bewaar ze op een veilige plaats en breng ze zo snel mogelijk naar het recyclagepark
of je fietshandelaar

4.  Elke batterij is anders. Lees daarom de handleiding van je apparaat zorgvuldig na

5.  Laad de batterij na elk langer gebruik en minstens één keer per maand op

6.  Gebruik alleen de originele oplader en bijhorende batterij

7.  De batterij bewaren en opladen doe je best op de juiste plek: een droge, niet te warme en niet te koude omgeving

8.  Laat de batterij eerst even op temperatuur komen als ze te heet of te koud is alvorens ze op te laden

9.  Leg niets op de batterij tijdens het laden om oververhitting te voorkomen

10. Beperk het brandbaar materiaal in de buurt van de elektrische fiets of step, zeker tijdens het laden

11. Laad je batterij niet op in je vluchtweg naar buiten, bijvoorbeeld de traphal of de gang

12. Voorkom beschadiging aan de batterij. Verwijder ze daarom indien mogelijk van je fiets of step tijdens het transport met de auto

13. Controleer regelmatig of je batterij niet beschadigd is en laat deze zeker na een zware val nakijken door de fiets- of stephandelaar

14. Herstel nooit zelf de batterij maar laat dit aan een expert over.

Het opladen van je GSM, smartphone, tablet en laptop kan dezelfde brandrisico’s met zich meebrengen. Dezelfde tips als deze voor het opladen van je fietsbatterij blijven geldig. Neem ook volgende bijkomende veiligheidstips in acht:

  • Leg het apparaat stabiel tijdens het opladen en op een onbrandbare ondergrond
  • Gebruik alleen de originele oplader en zorg dat deze niet beschadigd is
  • Leg het toestel nooit in de zon
  • Leg niets op het toestel om oververhitting te voorkomen
  • Beperk het brandbaar materiaal in de buurt van het toestel (bvb. niet op je bed of in de zetel)
  • Is de batterij van je toestel beschadigddefect of niet meer in gebruik ? Wacht niet met ze in te leveren bij het recyclagepark. Bewaar ze in afwachting op een veilige plaats, bijvoorbeeld buiten.

Nog een laatste tip voor eindejaar: een rookmelder is niet alleen een goed cadeau, je hebt ook  dubbel zoveel kans om een woningbrand te overleven. Het is geen duur geschenk… maar wel een mensenleven waard!

 

bron https://www.speelnietmetvuur.be/nl/elektriciteit/

Continue Reading

Veilig met de fiets naar school

Gaat uw kind alleen of onder begeleiding met de fiets naar school?
Wat zijn de aandachtspunten om de rit veilig af te leggen?

Volgens het Vias-instituut worden elke dag (!) een tiental kinderen jonger dan 15 jaar het slachtoffer van een verkeersongeval. En dit cijfer neemt alleen maar toe nu het gebruik van de fiets steeds populairder wordt.

Enkele regels om veilig naar school te fietsen

1. De juiste keuze van de fiets

  • Kies een fiets die overeenstemt met de gestalte van het kind. Men ziet al te vaak kinderen naar school vertrekken op een te kleine of te grote fiets. Dit maakt het fietsen niet alleen oncomfortabel, maar soms ook gevaarlijk.
    Tijdens het schooljaar zal uw kind blijven groeien: hou hiermee rekening bij de aankoop van een nieuwe fiets.
  • Hou bij aankoop rekening met het gewicht, de stevigheid, de toebehoren (accessoires), de mogelijkheid om gemakkelijk de zadelhoogte te regelen, de veiligheid van de fiets.
  • Zorg ervoor dat de fiets over alle veiligheidsaccessoires beschikt: verlichting, flikkerlampjes, reflectoren, bel, … en dat de ketting en de remmen in goede staat zijn. Sommige fietsen beschikken over een vlaggetje die men achteraan langs de zijkant kan openzetten: ze zetten de autobestuurders aan om een veiligheidsafstand te houden wanneer ze de fiets voorbijsteken.

2. De uitrusting van uw kind

  • Geef uw kind een helm die aangepast is aan zijn hoofd. Om hem nog beter te beschermen bij een valpartij, kunt u hem ook van handschoenen en elleboog- of kniebeschermers voorzien.
  • Uw kind moet gezien worden! Laat hem reflecterende kleding dragen of eventueel een reflecterende armband of gordel, evenals een fluohesje.

3. Vóór het vertrek

  • Controleer de goede werking van de fiets (waaronder de remmen en de banden). Geef de fiets ook regelmatig een onderhoudsbeurt.
  • Stel de hoogte van de zadel goed af. Uw kind moet probleemloos aan de trappers kunnen en een voet op de grond kunnen zetten zonder de fiets uit evenwicht te brengen.
  • Zorg ervoor dat de boekentas op de rug wordt gedragen of goed vastgemaakt is op de bagagedrager. Hang de boekentas nooit aan het stuur, hij zou de fiets uit evenwicht kunnen brengen.

4. De reisweg

  • Kies voor de veiligste reisweg met fietspaden, wegen waarop autobestuurders hun snelheid moeten matigen, geen drukke wegen (vooral wat vrachtauto’s betreft). Vermijd gevaarlijke doorgangen of kruispunten (in dat geval steekt men best te voet over!).
    Soms is die “ideale” reisweg niet de kortste.
  • Maak uw kind attent op ongevallen die veroorzaakt worden door de dode hoek van auto’s, bussen, vrachtwagens, …
  • Test de reisweg in reële omstandigheden samen met uw kind vooraleer hij zich alleen op de weg begeeft.
  • Informeer u om te weten of andere kinderen dezelfde weg met de fiets afleggen: in groep rijden biedt meer veiligheid inzake zichtbaarheid en in geval van problemen.
  • De weersomstandigheden wijzigen in de loop van het jaar afhankelijk van de seizoenen. Voorzie dus een alternatief transportmiddel indien de omstandigheden niet meer veilig zijn (stormweer, hevige regen, ijzel, sneeuw, …).
  • Zorg voor een antidiefstalsysteem (bvb. fietsslot) en ga na waar het kind zijn fiets in de school kan achterlaten.

5. Indien u uw kind met de fiets begeleidt

  • Indien uw kind weinig ervaring heeft, kunt u hem best naar school begeleiden. Rij in dit geval aan zijn linkerkant zodat hij beschermd wordt van het voorbijrijdend verkeer. Indien dit niet kan, plaatst u zich achter hem zodat u hem in de gaten kunt houden en de gevaren kunt anticiperen.
  • Bij het rijden moet uw kind uw bevelen opvolgen, zoals “Stop”, “Rij minder snel”, Blijf langs je kant”, “Pas op voor de voetganger”, enz.
  • Leef de verkeersregels na zodat uzelf het goede voorbeeld geeft aan uw kind.
  • Goed om te weten: indien hij minder dan 9 jaar oud is en een fiets gebruikt met een wieldiameter van max. 50 cm, mag uw kind op het voetpad rijden.

6. Indien uw kind alleen met de fiets vertrekt

  • Hiervoor moet uw kind voldoende vertrouwd en ervaren zijn met het verkeer en het gebruik van zijn fiets. Hij moet de gevaren goed kennen, de risico’s kunnen inschatten (snelheid van het wegverkeer, voorrangsregels, …) en de verkeersregels naleven (met de arm aangeven dat hij zal draaien, achter zich kijken zonder zijn evenwicht te verliezen, over een anticipatievermogen beschikken, enz.).
  • Geef hem een middel om u te verwittigen in geval van problemen (een GSM of plaatsen waar hij u kan verwittigen in geval van nood). Steek uw contactgegevens in zijn boekentas of in zijn portefeuille. Vraag hem desnoods om u te verwittigen (SMS) wanneer hij aangekomen is.

 

bron https://blog.europ-assistance.be/nl/veilig-met-fiets-naar-school/

Continue Reading

Kotstudenten? Heel wat studenten keren terug naar hun kot. Maar wat met de huuraansprakelijkheid: is die wel verzekerd?

Met het nieuwe academiejaar voor de deur en als ouder van studerende kinderen kunt u zich de vraag stellen over de nodige verzekeringen voor het kot van uw kind.

Hieronder zetten we enkele aandachtspunten op een rijtje.

De huuraansprakelijkheid

Indien u een brandverzekering heeft lopen voor uw woning als hoofdverblijfplaats (als eigenaar of als huurder), hoeft u geen aparte huuraansprakelijkheidsverzekering af te sluiten voor een gehuurde studentenkot.

In de meeste brandverzekeringen zit namelijk een extra waarborg die hiervoor een oplossing biedt. U kan deze verzekeringsuitbreiding terugvinden in de algemene voorwaarden van uw brandpolis onder de rubriek die de aansprakelijkheid van de verzekerde ook dekt voor ‘materiële schade veroorzaakt aan het verblijf gehuurd of gebruikt door de studerende kinderen.’

  • Worden als ‘verblijf’ beschouwd:
    • de kamer van het studerende kind
    • de door hem of haar gebruikte gemeenschappelijke ruimten

    Kamers van andere studenten zijn niet gedekt.

  • De tussenkomst is beperkt tot schadegevallen:
    • die gedekt zijn door de brandverzekering (brand, waterschade, kortsluiting, glasbreuk), en
    • waarbij de huurder-student aansprakelijk wordt gesteld voor de schade aan het gehuurde of gebruikte gebouw.
    • Pure huurschade zoals vlekken of krassen op de muur, waarvoor een huurwaarborg wordt gedeponeerd, vallen hier dus niet onder.
Wat als meerdere studenten samen een gebouw huren?
 

Wanneer de student afzonderlijk een huurcontract ondertekent waarin expliciet wordt verwezen naar een kamer en de gemeenschappelijke ruimten, is er weinig kans tot discussie. Enkel de schade aan de in het contract vermelde ruimtes is verzekerd.

Maar het gebeurt steeds vaker dat appartementen, studio’s of zelfs kleine huizen door verschillende studenten samen worden gehuurd. Hoe zit het dan op het vlak van de huuraansprakelijkheid van de studenten?

Situatie 1: huurcontract is ondertekend door 1 persoon

    • de student die het huurcontract ondertekende is als enige aansprakelijk voor huurschade aan het gebouw;
    • dit geldt ook wanneer de schade werd veroorzaakt door onderhuurders;
    • zodra een gebouw (appartement, huis, studio …) in zijn geheel wordt gehuurd door een kind van de verzekerde en in het kader van studies, dient u ons te contacteren. Niet alle verzekeringscontracten aanzien dit als een gewone verblijf voor studenten.

Let op: de verzekeraar kan in dit geval wel verhaal uitoefenen tegen de andere onderhuurders!

Situatie 2: alle bewoners van het gebouw ondertekenden het huurcontract

    • in dit geval zijn alle studenten gezamenlijk aansprakelijk voor huurschade;
    • de schadevergoeding aan de verhuurder (of aan derden) is ten laste van alle medehuurders;
    • voor deze vergoeding is het eventueel mogelijk de huurdersaansprakelijkheidsverzekering van 1 van de studenten aan te spreken, en vervolgens verhaal uit te oefenen op de andere studenten.
    Let op: de verzekeraar kan in dit geval wel verhaal uitoefenen tegen de andere onderhuurders!

Tip!

Om heel wat problemen te vermijden, raden we u als ouder van studerende kinderen aan dat u erop toeziet dat:

  • alle huurders en medehuurders een huurdersaansprakelijkheidsverzekering hebben (al dan niet via de brand- of familiale verzekering van de ouders)
  • alle studenten ofwel een afzonderlijk huurcontract ondertekenen, ofwel samen 1 huurcontract ondertekenen.

De persoonlijke spullen van het kind

    • De brandverzekering van de ouders dekt ook de schade aan persoonlijke spullen die hun studerende kinderen meenemen op kot. Bv. computer, tv, gitaar …
  • Opgelet met waarborg Diefstal: de inboedel in een studentenkot is niet automatisch verzekerd in diefstal door de brandverzekering van de ouders.

Als je nog vragen hebt of weet u niet zeker of u in orde bent , aarzel dan niet om me te contacteren: bel 015/61.66.98 of stuur een e-mail info@jsdheylen.be

 

bron www.aginsurance.be

Continue Reading

Je voorruit herstellen of vervangen. De verschillen op een rijtje.

Een beschadigde autoruit? Afhankelijk van de situatie zijn er twee manieren om dit aan te pakken: de voorruit herstellen of vervangen. Heeft je autoruit bijvoorbeeld een barst, dan moet je ‘m wel laten vervangen. Maar wat zijn nu de verschillen tussen een voorruit herstellen of vervangen? Om dat te verduidelijken, zetten we de voordelen van de twee opties op een rij.

De voordelen van herstellen

  • Ecologisch

Je autoruit herstellen is beter voor het milieu dan wanneer je ‘m vervangt. Je hebt geen andere grondstoffen – een nieuwe ruit dus – nodig en brengt daardoor tot tien keer minder CO2-uitstoot voort.

  • Goedkoper

Herstellen van de sterretjes in je voorruit is een heel pak goedkoper dan het vervangen van de ruit. Bovendien is het ook een stuk milieuvriendelijker. Zo heeft een herstelling tot 10x minder CO2 uitstoot dan een vervanging. Bij Autoglass Clinic gaan we daarom steeds voor de economische, ecologische en dus de meest logische oplossing: herstellen als het kan, vervangen als het moet. 

  • Snel

Bij een herstelling ben je na een twintigtal minuten verder geholpen. Eventjes wachten met een kop koffie en je kunt alweer de baan op.

  • Levenslange garantie

Herstellingen gebeuren door echte vakmannen en met de nodige precisie. Daardoor kan u bij Autoglass Clinic een levenslange garantie genieten.

  • Mobiele unit

Geraak je niet in een van onze service centers? Dan komen wij dankzij onze mobiele unit toch gewoon naar je toe. Zowel om je voorruit te herstellen of vervangen. Voor het ultieme gemak!

De voordelen van vervangen

  • Dezelfde kwaliteit

Wanneer je jouw voorruit laat vervangen, hoef je niet in te boeten op kwaliteit. Onze ruiten komen van dezelfde producent als deze die produceren voor de autoconstructeurs.

  • Snelle levering

Nieuwe autoruit nodig? Doordat we nauw samenwerken met onze ruitenleveranciers, kunnen wij op elk moment een bestelling bij hen plaatsen. En dat voor elke mogelijke ruit die er maar is. Een onmiddellijke levering = geen tijdverlies = een snelle service.

  • Levenslange garantie

Dankzij zowel onze eigen jarenlange ervaring en die van onze partners, voorzien wij zorgeloos een levenslange garantie bij de vervanging van een voorruit. Je kan dus op beide oren slapen.

  • Mobiele unit

Ook voor vervangingen gaan wij met onze mobiele unit de weg op. Zo kan jij rustig doorgaan met je dagelijkse taken terwijl wij ons werk doen. Win-win!

Voorruit herstellen of vervangen: wij maken de juiste keuze

Het mag dus duidelijk zijn: zowel herstellen als vervangen hebben hun voordelen. Kom je bij ons binnen met een beschadigde autoruit, dan zullen we bekijken welke oplossing jouw autoruit nodig heeft.

Je voorruit herstellen of vervangen? Hiervoor kan terecht bij één van de 28 Autoglass Clinic service centers. Autoglass Clinic komt ook bij je thuis of op kantoor. Bel voor een afspraak bel gratis  0800 23 332

https://www.autoglassclinic.be/

Continue Reading